11.6.13

gambar memainkan peranan..



suatu pagi yang nyaman.. aku membelek-belek nota.. 'malasnya nak study' fikir aku. takpelah, baca buku lainlah.. buku motivasi menjadi pilihan aku ketika itu.. kejap duduk, kejap baring, kejap berdiri.. macam2 posisi aku gunakan untuk memahami input-input buku tersebut. lama juga aku baca. tiba2 azan zohor berkumandang. 'azan dah?!' terkejut bukan main. yelah, waktu exam patutnya baca buku pelajaran kalau dah tau tak habis study lagi kan? =,= 'haih' apa nak jadi dengan diri ni.. aku terus bangun mengambil air wudhu dan terus menunaikan solat zohor. seusai solat, aku terus on9. bukan main lagi.. 'tapi takpe. kejap jer' pujuk diri ini.. boleh percaya? kita tengok ape yang berlaku nanti.

"Krik.. krik.. krik"


bunyi aper tu? itulah bunyi mesej masuk dalam telefon bimbit ku.. pelik? belum sampai masanya lagi.. aku terus ambil telefon 'iphone' ku dan membelek-belek mesej apa yang aku dapat. 'owh, friend request dari wechat. sapela ni' duga aku. aku pun menyentuh skrin iphone ku sampai la aku terasa pelik. pelik? 'ape mamat ni tulis?' aku cuba memahami. "owh. tunggu demo erk." itu kata2 friend request dia. aku dapat rasakan pelbagai persoalan dalam minda ku ini.. 'mamat ni macam nak psycho je' hati ku berbisik. takpe2.. mungkin aku tak pandai mentafsir ayat.. aku terus melihat profile picture mamat tu. 'ape nih?!' aku pelik dengan gambar yang memang pelik. sebelum aku menunggu gambar tersebut loading, aku cuba mentafsir gambar itu sendiri..


'ape nih? mcm benda tergantung. tapi ape? ade 4 kaki eh? mcm kene siat2 jer? astaghfirullah.. rasa macam kenal je haiwan ni.. tp ape? betul ke dugaan ku?' soal aku pada diriku sendiri. akhirnya gambar tu siap loading. terkejut? aku memang terkejut! rupanya gambar meow kene gantung. T^T (selamanya aku benci)
sebelum aku block mamat tu, sempat juga aku tengok nama dan status dia. nak tau nama? biarlah rahsia. bukan aku kenal pun sape. status? "jadilah orang yang baik". aku bertambah pelik lagi dengan ayat itu. sekian..

#memang benarlah gambar memainkan peranan dalam menunjukkan siapa seseorang itu. ayat? mungkin juga. tapi apa guna ayat yang baik kalau gambar pun macam tu kan? manusia tak lari dari mempersoalkan sesuatu.. jadi persoalanku, gambar ape yang menjadi dp kalian? hrp tak mcm mamat psycho tu.. huhu..


*berdasarkan cerita benar yang diolah bahasa dan bunganya supaya sedap dan seronok dibaca. :) copyrighted:maisarah

0 Comment(s):